Misschien is er geen leesprobleem, maar een visueel probleem…

Vrijwel altijd bij aanmelding van lees- en/of leerproblemen zal ik standaard een visuele screening afnemen. Ouders hebben vaak (op advies van de leerkracht) de ogen van het kind laten testen door een opticien of oogarts. Waaruit blijkt dat gezichtsscherpte en de gezondheid van de ogen in orde is. Tijdens de visuele screening ga ik echter onderzoeken wat de kwaliteit is van de samenwerking van de ogen en de verwerking van de visuele informatie. Gaat er in dit proces iets fout dan noemen we dat een visuele disfunctie. Kinderen met een volledige gezichtsscherpte kunnen toch een visuele disfunctie hebben.

 

Veel kinderen met lees- en leerproblemen hebben moeite met de visuele informatieopname en/of verwerking. Een visuele disfunctie kan het leerproces behoorlijk belemmeren. Om teksten goed te kunnen lezen is een goede samenwerking van de ogen noodzakelijk. Het niet soepel verlopen van deze samenwerking wordt ook wel Fixatie Disparatie genoemd, oftewel een oog-volg-probleem.

 

                  of                              

De beelden van beide ogen kunnen bijvoorbeeld niet goed samengevoegd worden in de hersenen en het zien wordt onduidelijk. 

Kinderen hebben last van wazig zicht of gedragen zich onrustig. Dat is te begrijpen, als je steeds bewegende beelden ziet ga je vanzelf meebewegen om het beeld rustig te krijgen.

 

Gelukkig zijn er speciale oefeningen voor de ogen om dit te trainen. In een traject van zo’n 8 weken leer ik de ogen en de oogspieren de juiste patronen te gebruiken.

 

 

       Vanaf november 2016 ben ik gecertificeerd CNLS visueel screener en trainer.